måndag 26 januari 2015

Rs, falsk krupp, influensa, öroninflammation och halsfluss..

Så har våra senaste månader sett ut.

Allt började med att jag åkte på en dunderförkylning i slutet av november. Och sedan har det rullat på.

Sam blev jättedålig av den, och inte så konstigt eftersom läkarna trodde det var rs-virus. Men de tog inte några tester för han var såpass okej ändå. Han fick falsk krupp och pipiga lungor. Vi var på vårdcentralen där de sa att sådan hosta var vanlig och att jag inte skulle oroa mig. Han lät så bra så. Yeah right.. Åkte upp till östras barnakut där vi fick andas en himlars massa adrenalin för krupphosta och andningsbesvär. Dagen efter fick jag åka med honom igen, men fick tid på barnmedicin så vi åkte dit och fick andas en massa. Då fick jag utskrivet astmamedicin till honom. Sedan efter en natt med supermycket inhalation av medicin och astmaanfall var vi åter på barnmedicin och fick andas ännu mer. Och nu vid varje liten förkylning (ja han har haft flera stycken sedan dess) sätter det sig i lungorna och han blir pipig och tjostig. 

Och veckan efter Lucia åkte Liam på influensan. Missade julavslutningen i skolan, men var bra till julafton i alla fall. Självklart blev jag smittad. Dagen innan nyår blev jag dålig. Låg med 40 grader i flera dagar och mådde dåligt i nästan 2 veckor. Naturligtvis blev både James och Sam dåliga med. Men som tur är så har vi gått lite i turordning. Vi har inte varit som sämst samtidigt. 

Och nu förra helgen fick Sam 40 graders feber (igen...) och i måndags var vi hos läkaren som konstaterade att han hade öroninflammation. Efter två dagar började han äntligen ära och sova som vanligt. Han har ju knappt ätit på över en månad. Vi har fått tvinga i honom mat, han som är rätt så matglad i vanliga fall. Antibiotika känns väl sådär, men det är skönt när de får det för de blir bra så fort! Äntligen är vår nöjda och glada bebis tillbaka! Han fick sista dosen antibiotika igår. 

Och idag var jag på akuten med James. Han var lite hängig igår eftermiddag och hade lite småfeber imorse. Sedan efter att tiden gick idag blev han liksom grötigare i talet, blekare och hängig samt att man kunde se på halsens utsida hur svullna hans halsmandlar var. Så det blev akuten och fick bekräftat halsfluss. Så himla skönt att vi var snabba dit och det visade utslag redan så vi fick medicin innan det blev som värst för honom. Så nu ska han gå på antibiotika i 10 dagar. Har fått inhandlat choklad att ge honom efter varje medicin. Bättre att göra det till en positiv grej än att han bara spottar ut det medicinen och bråkar. Han är ju liksom tre år ;)

Så nu får vi se om vi andra får halsfluss med. Det är ju rätt så smittsamt. Speciellt för Sam som är extra känslig nu efter han avslutat sin kur med antibiotika. 

Undrar om man kan få poäng efter hur många gånger man får söka läkarvård för ungarna!? Tur att läkarvård för barn är gratis! Däremot att man ska behöva betala för medicin för barn är sjukt! 

Nu ska jag sova så jag kan vara en bra mamma med långt tålamod imorgon!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar