måndag 24 februari 2014

Utveckling sker

I sommar blir vår store pojk, Liam, 7 år. Helt ofattbart vad tiden sprungit iväg.

Men man märker att det är en jobbig ålder att vara. Det är många bråk under dagarna, och de flesta är om att lyssna. Tydligen så måste han ha väldigt sketna öron, eller så har han typ zero koncentration. Och genom att jag torkade ur hans öron efter duschen igår lutar det mest åt att det är koncentrationen som tryter. Jag hoppas verkligen att det är en genomgående grej som drabbar alla pojkar i 6-7 års åldern. 

Vilket som så försöker vi öva upp hans koncentration och tankspriddhet med saker som inte är Xbox, dator eller mobil. Så nu på kvällarna läser Liam för oss. Bara han koncentrerar sig så är han jätteduktig på det. Och han märker det själv och säger själv till oss att han vill läsa högt för oss. Sedan är både jag och maken litteraturgalna så vi säger absolut inte nej till detta. Jag har i stort sett dyrkat det skrivna ordet sedan jag lärde mig läsa i femårsåldern. 


För tillfället läser vi en bok som bara har versaler och kort text. Och på varje sida får han återberätta det han läst och förvånande nog så förstår han oftast det han läst. 

Idag har varit en bra dag! Funderar på om det har med Xbox-förbudet att göra... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar