söndag 23 februari 2014

Virkad bebiströja - beskrivning

Att virka denna typen av tröja är hur enkel som helst, och jag tror att de flesta skulle klara av det.
Så jag ska försöka hjälpa er igenom hur jag gjorde, steg för steg.

Minns jag inte helt fel så är tröjan virkad i "Baby" från Red Heart, med virknål 3mm.

Bakstycke, 1st
Först lade jag upp så många luftmaskor som jag ville ha den bred, det är grunden till bakstycket. Sedan virkade jag stolpar i rader fram och tillbaka så lång jag ville ha bakstycket. Jag bytte färg var fjärde varv, vilket jag inte rekommenderar då den andra färgens ränder gick liksom år olika håll. Vilken ni nog kan se om ni inspekterar bilden på tröjan. Så om ni vill ha den liknande randig så som jag gjort den, byt var tredje varv!

Framtycken, 2 st
Sedan gick jag över till framstyckena, 2 stycken. Och eftersom jag ville ha en omlott-tröja så gjorde jag dem så de var bredare än till mitten, så att de skulle gå över varandra med några centimeter. Detta är ju mest en fråga om smak och hur man själv vill ha det. Sedan virkade jag lika många varv som bakstycket.

Ärmar, 2 st
Sedan fäste jag bakstycket och framstyckena. Lämnade förstås plats för ärmarna, och här kan man välja hur breda man vill göra dem.
När jag gjorde ärmarna valde jag att virka fram och tillbaka. Men man kan säkert virka runt i cirkel också, men om man vill ha de randiga så blir det nog inte lika snyggt. Längd på ärm efter smak. Virkade ihop ärmarna med fasta maskor och fäste de i tröjan även där med fm.

Luvan
Jag började med tre lm i ena kanten på ena framstycket, virkade stolpar hela vägen runt till nästa framstyckes kant. Sedan så virkade jag st fram och tillbaka. När jag fått lagom längd på luvan virkade jag ihop den på insidan med fm.

Finlir
Jag virkade ett varv med hst runt hela tröjan och längst ner på ärmarna. Hittade ett par snygga knappar och fäste på framsidan och fäste tryckknappar på insidan/baksidan. Jag fick göra såhär eftersom jag inte tänkte på att lämna plats för knapphål när jag sytte framstycket.


Hoppas att ni blev något kloka på min beskrivning då jag inte skrivit så någon annan än jag ska förstå innan ;)



Är det något ni undrar så tveka inte att kontakta mig! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar